Mała duża ekoszkoła – jak determinacją i zaangażowaniem zdobywa się … schody

Mała duża ekoszkoła – jak determinacją i zaangażowaniem zdobywa się … schody

Szkoła Podstawowa Specjalna nr 112 z Poznania zwyciężyła w I edycji Programu Polska Stolica Recyklingu i zdobyła główną nagrodę w postaci 50 tys. złotych. Jak to się stało, że licząca 30 uczniów placówka pokonała 100 szkół z całej Polski? O to pytamy Panią Izabelą Sławińską – nauczyciela i koordynatora programu.

Kinga Rodkiewicz: Niewielka szkoła specjalna stworzona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z autyzmem i ogólnopolski program Polska Stolica Recyklingu dedykowany do placówek z największych polskich miast. Skąd decyzja wzięcia udziału w grywalizacji? Nie pojawiła się u Państwa obawa, że tak mała szkoła nie ma szans na sukces?

Izabela Sławińska: Na samym początku nie mieliśmy pojęcia, że program zyska tak ogromny rozgłos i osiągnie tak imponującą  skalę.  Początki były zwyczajne i mało emocjonujące, a o konkurencji nie myśleliśmy wcale. Jednak z czasem nasze zaangażowanie zaczęło procentować i mała zbiórka przekształciła się w coś wielkiego. Gdy ilość oddawanych elektrośmieci zwiększała się, poczuliśmy, że mamy realne szanse na wygraną. Wytrwałość  i determinacja nas – koordynatorów akcji, rodziców uczniów i pracowników szkoły przyczyniły się do osiągnięcia sukcesu. Aż trudno w to uwierzyć do dziś!

Na gali finałowej pojawiły się łzy wzruszenia…

Były to łzy szczęścia i radości, że się udało. Wiedzieliśmy, że zebraliśmy dużą ilość elektrośmieci, jednak na marcowy finał pojechałyśmy nie biorąc nawet pod uwagę tego, że możemy wygrać. Wydawało się to nieprawdopodobne, dlatego tym większe było nasze zaskoczenie i radość.

Ale zanim wielki finał i główna nagroda, to kilka miesięcy ciężkiej pracy. Co było największym wyzwaniem w trakcie Programu?

Najłatwiejsza była decyzja o przystąpieniu do programu. Zapoznając się z zasadami konkursu i ideą całej akcji stwierdziliśmy, że wchodzimy w to. Na początku skupiliśmy się na promocji akcji, a także powoli i sumiennie gromadziliśmy elektrośmieci. Jednak w miarę napływu cięższego i bardziej punktowanego sprzętu elektrycznego, zaczęły się pojawiać trudności związane z jego transportem. Chociaż ludzie chętnie włączali się w akcję i oddawali sprzęt, napotykali na problem dostarczenia go do szkoły, gdzie znajdował się punkt zbiórki. W związku z tym my – koordynatorzy oraz Pani Dyrektor postanowiliśmy zorganizować transport na własną rękę. W szczególności rodzic-koordynator zaangażował się w  przewożenie sprzętu swoim prywatnym autem, a należy zauważyć, że transport wiązał się z kosztami. Szczęśliwie mieliśmy także wsparcie firm, które bezinteresownie pomagały nam w przewozie, a ich właściciele okazali się niesamowitymi ludźmi o wielkich sercach.

Brzmi jak w bajce, ale chyba nie było to tak proste?

Kluczowym elementem, który doprowadził do sukcesu było zaangażowanie Pani Alicji, matki jednego z naszych uczniów. Jej silna motywacja i determinacja były niezwykle imponujące. Pani Alicja sprawnie pokonywała pojawiające się przeszkody. Na początku moje własne zaangażowanie było ograniczone, ale działania Pani Alicji oraz jej entuzjazm i przekonanie o możliwości zwycięstwa zdeterminowały mnie i trzeciego koordynatora do zwiększenia wysiłku i podejmowania bardziej intensywnych działań.

Również kluczowym elementem były firmy i instytucje, które znacząco przyczyniły się do naszego sukcesu, udzielając nam niezwykle mocnego wsparcia. Dzięki nim osiągnęliśmy to, co wydawało się niemożliwe.

Osiągnąć niemożliwe! Brzmi jak motto nie tylko Państwa działań w Programie, ale także całej placówki… Zaryzykowałabym twierdzenie, że nie używacie często słów „nie da się” w Waszej szkole?

(uśmiech) Nie mamy takiego stwierdzenia w naszym słowniku. Wychodzimy z założenia, że  dzięki wytrwałości można osiągnąć wiele i widać to w naszej codziennej pracy. Nasza placówka  specjalizuje się w pracy z dziećmi i młodzieżą z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem. Uczęszcza do niej zaledwie 30 uczniów. Naszym priorytetowym celem jest wspieranie potencjału rozwojowego uczniów oraz ich niezależności. Dążymy do usprawniania komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej, a także do tworzenia warunków sprzyjających ich aktywnemu i pełnemu uczestnictwu w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym. W szkole realizujemy różnorodne projekty edukacyjne, takie jak Zwinny jak kot, Nordic walking – spacerujemy po zdrowie, Polub owoce i wiele innych, które pozwalają naszym uczniom zdobyć potrzebne umiejętności i wiedzę.

Może warto wprowadzić zajęcia Mądry jak sowa mówiące o tym  jak troszczyć się o środowisko naturalne i segregować śmieci?

Mamy także zajęcia poświęcone ochronie przyrody – dużo czasu staramy się spędzać na świeżym powietrzu, dlatego też uczulamy naszych uczniów, że warto i trzeba dbać o to, co nas otacza. W bieżącym roku szkolnym 2023/2024 wprowadziliśmy  innowacyjny program pedagogiczny o nazwie „Promowanie świadomości ekologicznej w nauczaniu specjalnym: Indywidualne podejście do zrozumienia i praktycznego zastosowania zasad ekologii w wybranych obszarach tematycznych”. Naszym celem jest nauczenie uczniów dbania o naszą planetę poprzez praktyki, takie jak segregacja śmieci, rozróżnianie elektrycznych śmieci od zwykłych odpadów, ponowne wykorzystywanie plastikowych butelek, zbieranie makulatury, podkreślanie znaczenia drzew dla naszej planety itd. Chcemy w ten sposób kształtować odpowiedzialnych obywateli, gotowych chronić i pielęgnować nasz świat.

Tegoroczna edycja Polskiej Stolicy Recyklingu to nowe zasady. Instytucje, w tym szkoły,  grywalizują o nagrodę główną w oparciu o EKOzwroty, czyli darmową usługę Fundacji Odzyskaj Środowisko oraz InPostu polegającą na tym, by oddać używane, ale wciąż nadające się do użycia przedmioty w dobre ręce. Zamierzają Państwo brać udział w tegorocznych zmaganiach?

Nie słyszeliśmy wcześniej o EKOzwrotach, ale wydaje się to być interesującym  pomysłem. Jeszcze rozważymy nowe wyzwanie. Gdybyśmy mieli udzielać rad innym, z pewnością warto skupić się na mobilizacji i zaangażowaniu społeczności szkolnej od samego początku. Budowanie świadomości i zrozumienia celu konkursu może znacząco wpłynąć na rezultaty. Warto też rozpropagować informacje wśród społeczności lokalnej. Dobra współpraca i zaangażowanie koordynatorów również mają ogromne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu. Mają oni za zadanie zmotywować uczestników do zaangażowania się w akcję i podejmowania wysiłku oraz scalają wszystkie podejmowane działania.

Na koniec proszę zdradzić na co Państwo przeznaczyli 50 000 złotych, czyli główną nagrodę.

Środki finansowe zostały przeznaczone na remont naszej szkoły – urokliwego, lecz wiekowego budynku. Remont był pilnie potrzebny, szczególnie w kontekście wymiany starych i dość krętych schodów, na nowe, bezpieczniejsze i dostosowane do potrzeb naszych uczniów.

***

Program Polska Stolica Recyklingu, edycja 2., wystartował 1 września. W Programie biorą udział instytucje z całej Polski. By pomóc swojej instytucji wygrać 50 tys.  złotych wystarczy nadać EKOzwrot z indywidualnym kodem placówki. W ramach EKOzwrotu można wysłać używane, ale wciąż nadające się do użycia: książki, obuwie, tekstylia, artykuły dziecięce, elektronikę.

Regulamin oraz szczegóły programu:

https://www.polskastolicarecyklingu.pl/#oprogramie

Organizator Programu – Fundacja Odzyskaj Środowisko. Partnerzy strategiczni – InPost, MB Recycling, Maya Victory. Partner merytoryczny –  InPost Green City. Partnerzy edukacyjni: RLG Polska, Auraeko, ERP Polska.