Pszczoły, lamparty śnieżne i drony- taksówki – nowa edukacja ekologiczna
Globalne sprzątanie razem z aplikacją Pokemon Go, ustawianie w miastach hologramów dzikich, zagrożonych wyginięciem zwierząt, prezentowanie ekologicznych taksówek latających, tworzenie w miastach pasiek z ulami z recyklingu – to tylko niektóre oryginalne kampanie ekologiczne ostatnich miesięcy. Być eko można na wiele sposobów.
Ładowanie telefonu wodą morską? To możliwe!
Wydaje się to niewiarygodne, ale szacuje się, że współcześnie aż 840 milionów ludzi na świecie nie ma dostępu do prądu. Ogranicza to prace zarobkowe, naukę czy obowiązki domowe, które trudno wykonywać po zmroku. Czy jest na to jakiś sposób? Tak – Waterlight, czyli innowacyjne urządzenie wykorzystujące słoną wodę do produkcji energii elektrycznej. W medialnej kampanii ekologicznej promującej urządzenie Waterlight zwrócono się w stronę społeczności indiańskiej w Kolumbii – Wayuu, żyjącej na półwyspie Guajira. Największym dziedzictwem kulturowym Wayuu jest kultura tkania. Kobiety szyją torebki, poncza, koce, szale czy hamaki, a umiejętności te przekazywane są z pokolenia na pokolenie. Brak elektryczności uniemożliwiał im pracę i naukę w godzinach wieczornych Używanie świec często powodowało pożary, dlatego wyposażono tę unikatową społeczność w urządzenia Waterlight. Widz może zobaczyć przełom w ich życiu, porównywalny z tym, jakim dla świata było wynalezienie żarówki. Otaczające półwysep morze stało się dla nich źródłem prądu. Wynalazek ten potrafi przekształcić pół litra wody morskiej w 45 dni ze światłem! Łatwo, ekologicznie i z nadzieją, że całkowite pozyskiwanie elektryczności bez ingerencji w środowisko naturalne w przyszłości jest możliwe. Potrzeba tylko chęci, wiedzy i kreatywności.
Latające eko-taksówki i drony-kurierzy? To się dzieje!
Słoneczne niedzielne popołudnie na zamku obfitowało w szereg atrakcji. „Iłża w zwierciadle czasu i smaku” – pod tym hasłem odbył się piknik rycerski, podczas którego można było podziwiać pokazy husarii, walk i uzbrojenia wojów z różnych epok historycznych, a także spróbować potraw prosto ze Średniowiecza. Uwagę gości Widok nieba pełnego latających samochodów i dronów, to nie scena z filmu „Powrót do przyszłości”. Taka rzeczywistość czeka nas już za kilka lat. Wiele firm na całym świecie opracowuje infrastrukturę i systemy o zerowej emisji, które pozwolą na wprowadzenie w przestrzeń powietrzną elektrycznych pojazdów. Firma Volocopter zaprezentowała kampanie ekologiczną, w której przedstawia wizję wprowadzenia na rynek ekologicznych latających pojazdów transportowych i pasażerskich. W mediach zamieszczono ponad 400 audycji i programów o zasięgu międzynarodowym. Dotarły one do 4 miliardów ludzi na całym świecie, edukując o zaletach bezemisyjnego i przyjaznego dla środowiska użycia pojazdów latających. Celem było wywołanie zainteresowania odbiorców tym tematem i zwrócenie uwagi na kwestie ekologiczne. W ramach kampanii edukacyjnej w październiku 2020 roku w Singapurze zaprezentowano pierwszą ekologiczną latającą taksówkę. Odbyła ona 3-minutowy lot nad miastem.
Słoń i lampart śnieżny na ulicach Londynu? Czemu nie!
Światowa organizacja ekologiczna WWF (World Wide Found for Nature) przeprowadziła w Anglii ekologiczną kampanię edukacyjną, mającą na celu zwrócenie uwagi na problem zagrożonych wyginięciem zwierząt. Stworzono 5-metrowy hologram słonia i ustawiono go na ulicach Londynu. Widok ten miał skonfrontować widza ze smutną rzeczywistością, że już niedługo tak rzadko będzie można spotkać słonia w jego naturalnym środowisku, jak na ulicach miasta. W kampanii wykorzystano również hologramy innych gatunków – żółwi, lampartów śnieżnych. Szokujący, realistyczny obraz dzikich zwierząt pośród gwarnych ulic skłaniał do refleksji nad ich smutnym losem, spowodowanym nielegalnym kłusownictwem oraz niszczeniem przez człowieka ich środowiska naturalnego. Podobną inicjatywę podjął cyrk Roncalii z Niemiec, który aby chronić egzotyczne zwierzęta i nie wykorzystywać ich podczas występów, zamienił je hologramami. Obrazy 3d wyświetlane były na projektorze, a ich oszałamiająca jakość uzyskano dzięki jedenastu projektorom laserowym.
Pszczoły w ulu z bębna od pralki? Tak – w centrach polskich miast!
Warto przyjrzeć się krajowym ekologicznym kampaniom edukacyjnym, które swoją kreatywnością niczym nie ustępują tym światowym. Fundacja Odzyskaj Środowisko prowadzi liczne działania podnoszące kwestie recyklingu elektrośmieci. Nadrzędnym celem jest uświadamianie, że odpady te mogą zostać przetworzone w specjalnych zakładach i zyskać drugie życie. Jedną z inicjatyw fundacji jest stawianie w miastach charakterystycznych, czerwonych pojemników, do których można wrzucać zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Dzięki temu, ze mieszkańcy oddają elektryczne śmieci do recyklingu, z części odzyskanych materiałów i surowców powstają domy dla pszczół. Elektryczne Śmieci dostały nowe życie.
Głównym celem przedstawionych wyżej kampanii jest edukacja w nurcie eko. Podnosi ona świadomość społeczeństw na kwestie związane z różnymi zagrożeniami środowiska naturalnego. Ambitne, kreatywne, czasem wręcz szokujące, pobudzają odbiorcę do myślenia o ekologii. Im ciekawsze, tym bardziej zapamiętywane i efektywne.