Opłacalna odpowiedzialność biznesu
Strategie rozwoju firm, plany komunikacji, wsparcie rozwoju pracowników to obszary, o które przedsiębiorstwa dbają z dużą uwagą, podobnie jak o budżety projektów. Jednak w dniu dzisiejszym, kiedy rynek należy do pracownika warto, aby firmy skorzystały z dobrych praktyk w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. To właśnie popularny CSR (ang. Corporate Social Responsibility) pomaga stworzyć nie tylko miejsce przyjazne dla pracownika i klienta, ale także pozytywnie oddziaływać na otoczenie społeczne, środowiskowe i kulturowe.
Mądry CSR
Powstaje w oparciu o skuteczny dialog i właściwe zdefiniowanie grup interesariuszy na których oddziałuje pośrednio i bezpośrednio firma. Dlatego pracownicy Fundacji na początku zawsze pytają o strukturę pracowników i klientów oraz lokalizację przedsiębiorstwa i czynniki środowiskowe – np. zużycie wody, hałas czy uciążliwości logistyczne. Warto również zajrzeć do głównej strategii biznesu i wartości, którymi kieruje się firma w osiąganiu zysku, bo przecież to jest głównym celem biznesu. Kolejnym dokumentem, który powinien być spójny z działaniami CSR jest strategia marketingowa
i komunikacyjna – przy czym nie wolno miedzy tymi dokumentami stawiać znaku równości, ponieważ możemy narazić firmę na oskarżenia o greenwashing lub wprowadzanie klientów lub pracowników w błąd.
Dlatego mądry CSR powinien opierać się na wartościach, które są ważne dla otoczenia
i zgodne z innymi działaniami firmy, aby nie pudrować sytuacji, a realnie, czasami po cichu, kształtować np. dobre nawyki w zakresie segregacji odpadów, wydłużania życia produktów czy zdrowego stylu życia opartego na aktywności fizycznej i zbilansowanej diecie. Czy to ma znaczenie dla wyniku biznesowego przedsiębiorstwa?
CSR wpływa na liczby
Dwa krótkie przykłady analizy sytuacji – case study – kiedy CSR przekłada się na realne korzyści dla firmy.
- Mniej L4 więcej uśmiechu
Osoby aktywnie spędzający wolny czas mają niższy poziom kortyzolu, a zatem lepszą odporność na choroby i są bardziej efektywne w pracy, co wynika z lepszego dotlenienia organizmu. Dlatego np. wprowadzenie w biurze „kultury” spacerowania w trakcie rozmów telefonicznych plus karnet na basen może okazać się realną pomocą dla zmniejszenie wskaźnika absencji pracowniczych wynikających ze zbyt małej aktywności fizycznej – oczywiście warto zadbać o spotkania z dietetykiem lub trenerem personalnym, który wytłumaczy jak aktywność fizyczna wpływa na nasz dobrostan i naszych bliskich. Polecam książkę szwedzkiego psychiatry Andersa Hansena „W zdrowym ciele zdrowy mózg” gdzie na twardych dowodach naukowych przedstawiono, że regularne ćwiczenia fizyczne to najlepsza gimnastyka dla umysłu. Nawet niewielka aktywność fizyczna w biurze – spacer po schodach czy do uli na łąkę kwietną – co udało się skutecznie wdrożyć w firmie MB Recycling poprawia samopoczucie, koncentrację, pamięć, nastrój, dobry sen czy kreatywność.
Zatem aktywny fizycznie pracownik i jego rodzina to zdrowszy i bardziej efektywny zasób osobowy, który dzięki mniejszemu stresowi może być bardziej kreatywny i efektywny w miejscu pracy.
- Prosto, ale warto przypominać
Gaszenie światła w domu przychodzi nam z łatwością, jednak w miejscach pracy nie jest to już takie oczywiste. Dlatego smart biura oferują gaszenie światła na korytarzach automatycznie, ale warto również przypomnieć o tym dobrym nawyku, jak również o nie drukowaniu maili pracownikom lub właściwym segregowaniu odpadów, bo skoro w domu możemy, to warto praktykować to również w miejscu zatrudnienia. Te proste nawyki to realne oszczędności dla przedsiębiorstwa. Niższe rachunki, mniejsze zużycie papieru i spójność w ramach życia w pracy i życia prywatnego.
CSR – efektywność prosto z ula
Człowiek od wieków szukał inspiracji w naturze. Tym tropem poszła również Fundacja edukując o ekologii i bioróżnorodności z udziałem pszczół, które w naszych pasiekach edukacyjnych mieszkają w ulach z recyklingu starych pralek. Dlaczego? Ponieważ połączenie ekologii i recyklingu pozwoli na tworzenie opowieści, aby była trwała musi być ciekawa. Dlatego też pasieki miejskie czy powstające przy firmach, Fundacja traktuje jako element CSR, połączony ze szkoleniami i wydarzeniami typu sianie łąki kwietniej, miodobranie czy warsztaty w ramach Laboratorium Pszczół®. Pszczoły i np. plaster miodu to świetny temat do zgłębiania efektywności logistycznej w firmie, a pszczeli taniec i komunikacja pszczół w ulu służą trenerom w Fundacji do przeprowadzenia warsztatów na temat skutecznych kanałów i metod komunikacji. A jak zadbać o bezpieczeństwo w firmie i jakie są korzyści z pracy zespołowej – tego również można dowiedzieć się od pszczoły miodnej.
Projekty skierowane do biznesu Fundacja realizuje w siedzibie kontrahenta, ale również na terenie rolniczego gospodarstwa edukacyjnego, gdzie poza pszczołami można poznać winnicę i manufakturę produkcji wina w Czyżowie Szlacheckim nieopodal Sandomierza.
Krzysztof Kieszkowski







